Jak to zwykle na początku jakiegoś projektu bywa, popełniamy mnóstwo błędów. I dobrze, bo dzięki temu się uczymy. jednak często błędy bywają na tyle bolesne, że wielu początklujących blogerów porzuca swoją ledwo rozpoczętą przygodę z blogowaniem.

Dlatego jeśli chcesz uniknąć tych prostych błędów, przeczytaj poniższą listę.

 

5 błędów początkujących blogerów

 

1. Brak pomysłu na bloga

Często, aby do czegoś dojść, trzeba przejść określoną ścieżkę, potykając się wielkorotnie po drodze, czy też nie raz zbaczając z kursu. Dopiero po drodze kształtuje się nasze wyobrażenie na temat nas i naszego bloga.

Ale możemy znacznie ułatwić sobie drogę, już na początku wytyczając kurs. Bo jakikolwiek plan jest lepszy niż jego brak. Mając, nawet mgliste pojęcie, co chcemy stworzyć, będziemy od początku wiedzieli gdzie zmierzamy.

Zatem warto zacząćod dwóch spraw:

 

Po pierwsze – określ profil swojego idealnego czytalnika.

To pozwoli Ci kształtować całą narrację (długość wpisów, rodzaj treści, częstotliwość publikacji, itd), bo będziesz wiedział do kogo piszesz.

Jak to zrobić?

Powiedzmy, że tworzysz bloga na temat seriali. Zatem Twoim idealnym czytelnikiem będzie osoba w wieku 20 lat, żyjąca w mieście, pracująca na etacie, korzystająca z Netflixa.

Pisząc posty na bloga, kierowane do takiej osoby, będziesz mógł tworzyć bardziej osobistą relację.

 

Po drugie – wyznacz sobie cele

Jeśli chcesz pisać hobbystycznie, to ok. Natomiast jeśli chcesz z bloga uczynić ciekawe miejsce dla swoich czytelników, to warto wyznaczyć konkretne cele z blogiem związane.

Tak samo jak z firmą. Jeśli od początku zdefiniujesz co chcesz osiągnąć, to po drodze nie będziesz miotać się na prawo i lewo, nie wiedząc czego chcesz od życia.

Zdefiniowanie celów pomoże Ci też ukonkretyzować działania mające na celu realizację tych celów.

Jakie to mogą być cele?

  • ilość odwiedzin bloga
  • ilość czytelników
  • wysokość zarobków z bloga
  • rodzaj publikowanych treści

 

2. Brak planowania wpisów

O ile na początku jesteśmy w ogniu i chce nam się pisać i mamy w głowie mnóstwo tematów, o których chcemy napisać, o tyle później, trudno zachować regularność.

Dlatego warto już na samym początku wprowadzić dwa usprawnienia, które ogromnie ułatwiają pracę:

I. Lista tematów

Aby zawsze mieć tematy na wpisy, warto wypisać sobie przynajmniej 10 tematów do przodu, o których będziemy chcieli pisać.

 

II. Zaplanowanie terminów publikacji

Aby nie wypaść z rytmu i przyzwyczaić siebie oraz naszych czytelników do określonej częstotliwości publikacji, warto zautomatyzować proces planowania i przy użyciu kalendarza lub narzędzia o nazwie Nozbe.

 

3. Brak działań marketingowych

Co z tego, że stworzysz pięknego bloga i wspaniały wpis skoro nikt o tym nie wie?

Chcesz czy nie, ale musisz sprzedaż swoją pracę, tzn. musisz o niej powiedzieć światu, bo nikt nie ma czasu, ani ochoty szukać.

Ludzie są przeładowani informacjami, więc aby do kogoś dotrzeć musisz się trochę wysilić.

 

Jest na to kilka sposobów:

 

I. Lista mailowa

Nieprzypadkowo lista mailowa znalazła się na pierwszym miejscu tej listy. Mimo, że coraz więcej osób korzysta z mediów społecznościowych i spędza tam kilka godzin tygodniowo, to lista mailowa jest nadal najlepszym i nabardziej bezpośrednim sposobem na kontakt z odbiorcami bloga.

Dlaczego?

Ponieważ nieustannie zmieniające się algorytmy Facebooka, YouTube i innych utrudniają dotarcie do fanów z naszymi treściami, mail nie ma żadnych algorytmów.

Dzięki temu wiesz, że nic nie zakłóci dystrybucji Twoich treści i nie musisz płacić za promowanie swoich treści.

 

II. Media społecznościowe

Bez względu na to, o czym piszesz bloga, jeśli chcesz wykorzystać w pełni petencjał mediów społecznościowych to mam dla Ciebie jedną radę.

Nie ważne jaki kanał wybierzesz: Facebook, Instagram, Twitter, itd.

Ważna, jest jedna rzecz, o której wiele osób zapomina.

Wykorzystuj zarówno swój fanpage jak i prywatny profil.

Przeciętnie każdy ma kilkuset znajomych na Facebooku. Jednak niewiele osób wykorzystuje swój prywatny profil do promocji swoich działań. Przemyśl to.

 

III. Video

Video pozwoli Ci stworzyć bardziej osobistą relację z Twoimi odbiorcami.

 

IV. Transmisje na żywo

Transmisje na żywo, podobnie jak materiały video, pozwolą Ci stworzyć bardziej osobistą realcję z Twoimi odbiorcami.

Szczególnie dobrze sprawdza się tutaj format zapraszania innych blogerów na takie relacje na żywo, bo dzięki temu możesz wykorzystać zarówno swoją jak i Twojego odbiorcy widownię i dotrzeć do szerszej publiczności ze swoimi treściami.

 

4. Oczekiwanie natychmiastowych efektów

Tworząc coś nowego nie oczekuj natychmiastowych rezultatów. Jeśli popatrzysz chociażby na ranking najpopularniejszych polskich blogerów, zauważysz, że ich blogi są tworzone latami.

Z blogiem tak samo jak z firmą, nauką języka, studiami – trzeba poświęcić kilka lat, aby uczynić z niego wyjątkowe miejsce.

Dlatego tak ważny jest punkt 1 tej listy, czyli wyznaczanie celów.

 

5. Olewanie społeczności

Jeśli otrzymasz komentarz to proszę, odpowiedz na niego.

Chyba nie można zrobić gorszego wrażenia na swoim odbiorcy, niż być wobec niego obojętnym i nie zauważyć jego komentarza.

Poprzez, nawet krótką odpowiedź na komentarz, zaczynasz budować relacje ze swoimi czytelnikami.

Tutaj świetnym przykładem może być Mirek Burnejko, który odpowiada na KAŻDY komentarz, mimo, że każdego dnia otrzymuje ich kilkadziesiąt.

 

Kategorie: Porady

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *